LEF 771 e LEF 877
Date:
4 de August de 2023
Category:
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4 de August de 2023
Category:
O Laboratório ACESIN é coordenado pela Professora Aniela Improta França ( LATTES / Orcid / ResearcherID / Loop / Google Scholar), membro da pós graduação em Linguística da UFRJ.
Dezembro 9 e 16 de 2020
Nessas duas aulas iniciais, nosso objetivo será nivelar o conhecimento basal de neuroanatomia e fisiologia, como também de metodologia científica (decisão lexical, tipos de priming, SOAs, palavras-nãopalavra; sondas, protocolos comportamentais, neurofisiológicos, imagem. Técnicas de Produção. Com esse conhecimento poderemos prosseguir por uma neurofisiologia de linguagem bem recente que vai necessitar da compreensão automática desse conhecimento fundamental. Serão duas aulas de exposição sem leitura prévia.
Aula 1
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Slides / video da Aula 1 – link enviado por email
Video 1/ Video 2 / Video 3
Aula 2
slides
vídeo aula 2
vídeo afasia ínsula / vídeo wernicke
6 (aula 3)
Resenhador: Marleny Banda (10 min.)Beretta, A; Fiorentino, R. Poeppel, D. The effects of homonymy and polysemy on lexical access: an MEG study, Cog. Brain Research, Volume 24, Issue 1, 2005, Pages 57-65.
Apresentador: Alan Motta (30 min)
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Perguntador: Sara
Milin, Petar & Smolka, Eva & Feldman, Laurie. (2017). Models of Lexical Access and Morphological Processing. 10.1002/9781118829516.ch11.revie
wmilinfeldmansmolka2017__1_.pdf
Apresentador: Ana Guimbal (30 min)
Perguntador: Victor (mandar as perguntas para Aniela até sexta da semana anterior).
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Processamento de ativação e desativação: spinach – spin
Aula 3 ppt
13
Resenhador: Leonardo Cabral
Pylkkänen, Liina & Bemis, Douglas & Blanco-Elorrieta, Esti. (2014). Building phrases in language production: An MEG study of simple composition. Cognition. 133. 371-384. 10.1016/j.cognition.2014.07.001.
Apresentador: Emily
Perguntador: Fernanda
(mandar as perguntas para Aniela até sexta da semana anterior).
Bemis, DK; Pylkkänen, L. Basic linguistic composition recruits the left anterior temporal lobe and left angular gyrus during both listening and reading. Cerebral Cortex 23 (8), 1859-1873, 2012.
Apresentador: Isadora R. Andrade
Perguntador: Ana Guimbal
(mandar as perguntas para Aniela até sexta da semana anterior).
Aula 4 ppt
Aula 4 vídeo
27
Westerlund, M., & Pylkkänen, L. (2017). How Does the Left Anterior Temporal Lobe Contribute to Conceptual Combination? Interdisciplinary Perspectives.
Apresentador: Mayara
Perguntador: Renata Vitoria
3/02
Resenhador: Lenilson
Petterson, K., Nestor, P., & Rogers, T. (2007). Where do you know what you know? The representation of semantic knowledge in the human brain. Nature Reviews Neuroscience, 8, 976-987.
Apresentador: Olívia Fernandes
Perguntador: Victor
(mandar as perguntas para Aniela até sexta da semana anterior).
10
Resenhador: Fernanda Machado
Zhang L, Pylkkänen L. Composing lexical versus functional adjectives: Evidence for uniformity in the left temporal lobe. Psychon Bull Rev. 2018 Dec;25(6):2309-2322. doi: 10.3758/s13423-018-1469-y. PMID: 29693207.
Apresentador: Julia
Perguntador: Marleny Banda
Blanco-Elorrieta, Esti & Ferreira, Victor & Del Prato, Paul & Pylkkänen, Liina. (2017). The priming of basic combinatory responses in MEG. Cognition. 170. 49-63. 10.1016/j.cognition.2017.09.010.
Apresentador: Anna Luiza
Perguntador: Isabelle
24
Resenhador: (10 min.) Anna Luiza Guimarães
Almeida, Diogo & Poeppel, David. (2013). Word-specific repetition effects revealed by MEG and the implications for lexical access. Brain and language. 127. 10.1016/j.bandl.2013.09.013.
Apresentador: Fernanda
Perguntador: Julia
Apresentador: Jean Carlos
Perguntador: Leonardo Cabral
aula
3 /03
Resenhador: Jean Carlos
Flick G, Oseki Y, Kaczmarek AR, Al Kaabi M, Marantz A, Pylkkanen, L. Building words and phrases in the left temporal lobe. Cortex; a Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior. 106: 213-236, 2018.
Apresentador: Renata Vitória
Perguntador: Clarissa
Matchin, W., Liao, C-H., Gaston, P., & Lau, E. (2019). Same words, different structures: an fMRI investigation of argument relations and the angular gyrus. Neuropsychologia. V.125, 4; 2019, Pages 116-128
Apresentador: Matheus
Perguntador: Anna Luiza
aula
10 /03 (Fechamento da Parte 1)
Resenhador: Alan
Prova
Múltipla escolha sobre todos os textos desse módulo + 2 parágrafos sobre um deles.
17 (Início da Parte 2)
Resenhador: Julia
Pylkkänen L. The neural basis of combinatory syntax and semantics. Science. 2019 Oct 4;366(6461):62-66.
Apresentador: Felipe
Perguntador: Isadora R. Andrade
slides
24
Resenhador Matheus Alves
Matar S, Pylkkanen , L , Marantz A. Left occipital and right frontal involvement in syntactic category prediction: MEG evidence from StandardArabic. Neuropsychologia,
135, 2019.
Apresentador: Leo
Perguntador: Jean Carlos
Leikena, L.; Pylkkänen, L MEG evidence that the LIFG effect of object extraction requires similarity-based interference. Language, Cognition and Neuroscience, 2014 Vol. 29, No. 3, 381–389.
Apresentador: Stefanie
Perguntador: Renata Assis
31
Resenhador: Victor
Flick G, Pylkkänen L. Isolating syntax in natural language: MEG evidence for an early contribution of left posterior temporal cortex. Cortex; a Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior. 127: 42-57. 2020.
Apresentador: Victor
Perguntador: Olivia
aula
slides Aniela
slides Victor
slides Stefanie
7 Abril
Resenhador: Olívia
Weiss, B., Knakker, B. & Vidnyánszky, Z. Visual processing during natural reading. Sci Rep 6, 26902 (2016).
Apresentador: Renata Assis
Perguntador: Isa
Graham Flick, G.; Abdullah, O.; Pylkkänen, L. From letters to composed concepts: A magnetoencephalography study of reading. Deposited as a bioRxiv preprint in 2020.
Apresentador: Sara
Perguntador: Alan
Williams A, Reddigari S, Pylkkänen L. Early sensitivity of left perisylvian cortex to relationality in nouns and verbs. Neuropsychologia. 2017 Jun;100:131-143. 2017
Apresentador: Kedman
Perguntador: Stefanie por Olívia
The lab´s PI is Aniela Improta França, (LATTES / ORCID / ResearcherID / Loop / Google Scholar), Full Professor of Linguistics, member of the Graduate Linguistics Program and current Dean of Graduate Studies at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ).
Aniela Improta França:
aniela@letras.ufrj.br
Marije Soto:
marijesoto@letras.ufrj.br